Jubilejní 25. udílení cen České filmové akademie Český lev. Nepřesvědčivý výkon filmařů.
Majestátní tvor, král zvířat dokonce. Přízviska, která si lev zasloužil pro svoje přirozené prostředí v savaně. Lapený v zoo, kam se na něj jdete s rodinou jednou za rok podívat, už tak působit nemusí. Udílení filmových cen Český lev má blíž k té druhé variantě. Pro lidi, kteří tuzemskou kinematografii pravidelně nesledují, slouží již dlouhodobě jako výroční přehlídka produkce uplynulého roku. A jaký dojem si může divák odnést z posledního předávání?
Majestátní tvor, král zvířat dokonce. Přízviska, která si lev zasloužil pro svoje přirozené prostředí v savaně. Lapený v zoo, kam se na něj jdete s rodinou jednou za rok podívat, už tak působit nemusí. Udílení filmových cen Český lev má blíž k té druhé variantě. Pro lidi, kteří tuzemskou kinematografii pravidelně nesledují, slouží již dlouhodobě jako výroční přehlídka produkce uplynulého roku. A jaký dojem si může divák odnést z posledního předávání?
![]() |
Michal Blaško přebírá cenu za nejlepší studentský film; zdroj: fb Český lev, bublina: KP |
Stejně jako po loňském udílení, i letos zůstává jedno silné
téma budící společenskou diskuzi. Po opanování cen filmem Masaryk přišlo na přetřes
společné vystupování na obranu veřejnoprávních médií. Tvůrci se kvůli tomu ocitli pod palbou z obou táborů, těch, co vnímají Českou televizi jako
zlo, i těch, kteří odmítají útoky na ni.
Nesnaha se pochopit nebo míjení se, kdy každý myslí, že
jedná správně, platí pro oba tábory a Lvi ukázali, že v naší společnosti
zjevně chybí autority, které by vyplnily mezery v omylech a neznalostech. Ty,
které patřily k politickým střetům, nechám stranou a zmíním ty, které se
objevily po Lvech.
Překvapuje mě, jak se někdo v zemi s komunistickou
historií plnou Chart, Antichart, omezování nepohodlných umělců a
prezidentem-dramatikem, může zasazovat za to, že proklamace tvůrců mají být
apolitické. Těžko říct, jestli se tím snaží vytěsnit fakt, že se opět dostáváme
do nejistých dob, kdy se musí společensky viditelné okruhy angažovat, nebo jestli
mají pocit, že by se politika měla nechat vládcům a nikdo se k ní nemůže
vyjadřovat. Nebo by zkrátka jen nejradši
vytěsnili z veřejného prostoru odlišné názory.
Obdobná mýlka zaznívala při tvrzení, že takovou agitku
neměla Česká televize odvysílat. Vzhledem k povaze přímého přenosu neměla
žádnou páku ovlivnit řečníky. Přerušit přenos nebo stáhnout mikrofon
v sále by znamenalo tak silné omezení svobody projevu, že by to neobhájil
ani fakt, že tak televize činila, protože se všichni vyjadřovali na její
obranu. Je nutné chápat všechny vystupující jako myslící individua, která
mluvila za sebe a nezávisle na tom, který kanál večer odvysílal.
Podobnou výtku jsme psali už v souvislosti s udílením Cen české filmové kritiky, kde také kritické hlasy oceněných
působily uzavřeně a nepronikající skrz bublinu, ve které nejspíš většina
v sále přítomných žije. Není to ale doména pouze filmařů (nutno
podotknout, že v souvislosti s výročními cenami se bavíme o tzv.
above the line skupině
filmového štábu; další otázkou by bylo, jestli se popisované odstřihávání od
reality neprojevuje i v druhé skupině – below the line, ta ale nedostává
tolik veřejného prostoru). Jak nám ukázaly oboje volby v předchozím půl
roce, ne všechny vrstvy elit mají dostatečný vhled a vcítění do společenského
postavení svých spoluobčanů.
Je však na místě se ptát, jak by měla ideální obrana
veřejnoprávních medií vypadat. Je totiž bezpochyby, že v současné době se
útoky na ně stupňují. Proto je nezbytné stavět se na jejich ochranu. Větší smysl
mohla mít snaha o kultivaci názorů. Tvůrci mohli skrz obrazovky vysvětlovat
například, že kritika poměrů nemá nic společného s nerespektováním
výsledků voleb, což je oblíbená mantra, která se vydatně objevovala i
v reakcích na Lvy.
Svoji omezenost pak akademici ukázali i ve výběru filmů.
Nejvíc patrné to bylo v sekci dokument, která logicky může nejvíc
komunikovat s širokou veřejností. Cenu si odnesl snímek Červená, jehož
titulní hrdinka je operní pěvkyně. Tedy někdo, kdo má k akademikům určitě
blíže než například představitelé Hranice práce, kteří patří mezi vykonavatele
jedněch z nejhorších a nejhůře placených zaměstnání. Novinářka Saša Uhlová
a dokumentaristka Apolena Rychlíková v něm jsou kvůli pracovním podmínkám
omezeni i formálně, což filmu jen pomohlo a používání skryté kamery spolu
s nekontaktní zvukovou stopou film ozvláštňuje. Olga Sommerová, přestože
se za ČT taky postavila, si cenu bez problémů přebrala. Jako by tvůrci
zapomněli, že tu existuje i možnost na podiu říct, že vám cena nepatří, že tu
vznikly jiné dokumenty, které o naší době vypovídají mnohem víc a že tu cenu si
zaslouží ony. Můžete v tom sále dávat najevo, jak nesouhlasíte, odcházet
z něj, dokonce tu cenu můžete rozbít o zem, případně zahodit do Vltavy. A to
nepopisuji bůhvíjak rebelská gesta, ale reakce, které už jsme
v česko-slovenském prostředí zažili, ačkoliv byly spojené s cenami
hudebními. Bohužel v Rudolfinu pokračováním v estrádě shodili
veškerou svou angažovanost. Tohle všechno se samozřejmě snadno vyčítá od stolu z domova.
Atmosféra v sále je jiná, stejně jako okolnosti, za kterých jdete
k děkovacímu pultíku, emoce pracují.
Co však lze považovat za zpupnost, je způsob, jakým se
Akademie staví k sekci Studentský film. Přestože podle statutu má být „cílem
tohoto ocenění … další zviditelnění českého studentského filmu“, v průběhu
předávání to tak rozhodně nevypadalo. Když si Michal Blaško přebíral cenu za Atlantida,
2003 a přiznal se, že nečekal dva roky po sobě cenu pro film s ukrajinskou
tématikou, až v tu chvíli se divák dozvěděl, jaký film přibližně cenu
získal. Jako jediná kategorie nemá svůj medailonek, zatímco ostatní mají necelé
dvě minuty jenom pro sebe. Jak má divák tuto zprávu interpretovat? Není o co
stát, takže není co ukazovat? Bojí se zavedení tvůrci konkurence? Proč by celý
večer položilo, kdyby byl o dvě minuty delší a představily by se studentské filmy?
Musela by pak Berenika Kohoutová omezit svůj trapný výstup se Sašou Gedeonem?
Nebo Jan Cina s Fero Feničem? Blaško sice upozornil, že na Slovensku tuto
kategorii nemají vůbec, ale není možné se uspokojit slovy „alespoň něco“.
Studentské filmy si v rámci večera zaslouží minimálně stejný prostor jako
další kategorie.
Český lev veřejnost stěží přesvědčí svoji politickou
angažovaností, když selhává jako oslava filmu sama o sobě. Ne-televizních
titulů, které se mohly letos o sošku ucházet, bylo 51, nominaci získalo jen 15
z nich. To jsou čísla, která snadno zjistíte, pokud se podíváte na stránky
ČFTA. Během ceremoniálu vám je nikdo neřekne. Když moderátorka upozorní, že teď
by mohla chrlit různá numera, statistiky a fakta o českém filmu roku 2017, zbývá jedním dechem dodat, že by pro naši kinematografii udělala více než následný sestřih pár titulů, který sama označila za „lehký vhled“. Jestliže
Akademie nabídne lehký vhled, zajímalo by mě, na kom nechává ten hlubší. Možná
si uvědomuje, že v tomto ohledu fungují lépe Ceny české filmové kritiky,
ale vzhledem k zásahu diváctva by filmu neuškodilo, kdyby ČFTA projevila
větší ambice ve snaze informovat, ne jen bavit. Stejně tak ale asi už nemá ani cenu
doufat, že by večer mohl být uváděn jako zábavný pořad a tuto formu skutečně
naplnil. V tomto ohledu byl vrchol Pleslův výstup Trabant v únoru,
ten však bohužel nedosahoval kvalit jeho Unaveného ptáčka, který má rád Andrea
Bocelliho z nominačního večera Českého lva 2006.
Ceremonie Českých lvů tak filmařům prokázala spíš medvědí
službu. Svým zápalem se jim nepodařilo úplně přesvědčivě stát se mluvčími
občanů děsících se nedemokratických změn ve společnosti. Stejně tak se jim
stále nedaří prokázat, že ceny jsou oslava filmu. Postupně se dostávají do
sterilní, nezábavné pozice, která působí dojmem zinscenované tiskové zprávy.
Nebylo by však jednodušší a méně nákladné nechat ji jenom na papíře? Ale možná
to dělají dobře, vždyť týden předtím to vypadalo, že se tímto trendem inspirují
i v Hollywoodu.
krz
Pozvánka na závěr. Dnes 21.3. večer iShorts. projekce nominovaných studentských filmů.
Komentáře
Okomentovat