kritika Bo Hai - první z pětice nominovaných na Cena Magnesia za nejlepší studentský film
Syn vietnamských přistěhovalců Dužan Duong, který se svým krátkometrážním debutem Mat goc soutěžil před třemi lety v jihlavské České Radosti se vrací k tématu dospívání a nalézání vlastní identity v autobiografickém snímku Bo Hai. Jeho protagonista Viet musí„zadara“ makat v rodinné večerce, zatímco jeho vrstevníci si od něj kupují cigára. Jako každý dospívající kluk chce Viet především chlastat pivečka a hulit brka se svými kamarády, ale když si začne uvědomovat, kolik toho jeho otec pro něj vlastně obětuje, začne uvažovat jinak.
Ačkoliv je vietnamská komunita v České republice poměrně široká, nepřekvapí zjištění, že se v české kinematografii moc neobjevuje a když už ano, tak většinou jako stereotypizující karikatury. Z těch nápaditějších titulů přichází na mysl například famácké cvičení V.I.P. / Vietnamese Important People dokumentaristy Lukáše Kokeše nebo loňský webseriál Pěstírna Andyho Fehu.
Bo Hai je se svým tématem a zpracováním, zásadním příspěvkem do tuzemské kinematografie. Snímek reflektuje život člena druhé generace vietnamských přistěhovalců a jeho vypořádávání se s rodinnou situací, která je od tradiční české, tolik odlišná. Starší Vietnamci jsou na rozdíl od svých plně integrovaných potomků uzavřeni do svých vlastních komunit. Rodiče se naplno věnují svým podnikům a na děti jim nezbývá moc času. Sám Duong ve starším rozhovoru pro DVTV prozradil, že ho vychovávala česká chůva. Tuto zkušenost převedl i do filmu v postavě české babičky. Kvůli rozdílným přístupům k české společnosti vzniká mezi vietnamským pokoleními jisté odcizení. Bo Hai poskytuje svědectví lidí, se kterými se dennodenně setkáváme, ale o jejichž životních peripetiích toho už tolik nevíme. Duong, který je i scénáristou Bo Hai, napsal příběh filmu podle vlastních prožitků. Vnímá odchylování se od vietnamské kultury jako člověk, který většinu svého života prožil v Evropě, stejně tak cítí, že ho tady společnost bere pro jeho vzhled pořád jako cizince, nehledě na to, jak se chová nebo jakým jazykem mluví.
Tvůrci snímek řadí do žánru docu-fiction. Podle vlastních slov svým filmem uměle vytvářejí to, co se již někdy stalo. Protagonistou Bo Hai je sám režisér. Přesněji jeho mladší nefilmařské já. Bo Hai byl jedním z několika snímků uvedených na loňském festivalu v Jihlavě jejichž narativní struktura a forma ztenčuje hranici mezi fikčním a dokumentárním filmem. Nízkorozpočtová road-movie Petra Václava Skokan pracovala jenom s hrubým scénářem, improvizací a protagonistou, jehož charakter se prolínal se skutečnou osobností jeho představitele. Klusákův Svět podle Daliborka zase vychází z žánru dokumentu, místo observační metody tvoří film především inscenované scény z života titulní postavy, při kterých je pro režiséra důležité spíše rámování záběrů či časování gagů než dojem dokonalé autenticity. Hlavní postavu Bo Hai, Vieta ztvárnil Duongův stejnojmenný bratr. Titulního roli ztvárnil jejich skutečný otec. Ten možná vůbec nehraje, ale jeho zarputilý výraz za brýlemi funguje jako autorita tvrdě pracujícího rodiče.Vedlejšími postavami filmu jsou členové jejich rodiny, kamarádi a známí. Režisér z neherců dostává dobré výkony, které občas vyzní trochu nepřesvědčivě. Mám mysli například mladé grázly nebo postavu babičky. Výjevy z Vietova času stráveného s kamarády působí přirozeně. Kouření na střeše sámošky nebo cesta ze supermarketu mají určitou osobitost, která tak často u podobných scén chybí. Celkově, ale civilnost hereckých projevů pasuje do zamýšlené estetiky.
Jedním z nejsilnějších prvků filmu je jeho důraz na autenticitu a zaměření na každodenní střety a stereotypy. Výmluvná je například scéna v obchodním centru, kdy je kolemjdoucí zákaznice znechucená z počtu zboží, které si Viet vkládá do nákupního košíku. Příběh se odehrává na pražské periferii. Prvoplánová panoramata s paneláky s barevnými pruhy ve filmu absentují. I přesto Duong s tímto prostředím pracuje. Skrze jednotlivé lokace lze vypozorovat o životě Vieta leccos, bez potřeby manýristicky předkládat zastupující prvky. Kamera Adama Macha (mj. Atlantida, 2003), jejíž pohyb je ve spoustě scén synchronizovaný s akcí daných scén, jako je šplhání po žebříku, couvání dodávky či chůze s babičkou je uhrančivá. V jiných záběrech zase poutají neonová světla osvětlující přítmí večerky. Kamera namířená na monitor napojený na bezpečnostní kameru důvtipně vyřešila snímání jediné akční scény filmu.
Duong společně s producentem filmu Janem Syručkem patří do kolektivu AZN kru, pod jehož hlavičkou vznikly výše zmiňovaný kraťas Mat goc sledující podobné téma ve formě návštěvy dvou dospívajících Vietnamců z Prahy do rodné země. Tvůrčí tým financoval Bo Hai třicetiminutový film z několika zdrojů. Za peníze, které obdrželi z grantu úřadu hlavního města, natočili koncept teaser, se kterým sháněli další finanční prostředky. Koproducentem filmu je i FAMU. Česká Televize a Nadační fond Film Talent Zlín jsou dalšími zdroji. I přesto se tvůrci rozhodli pro dalších finančních prostředků přes kampaň na české crowdfundingové platformě HitHit.
Bo Hai je jako mnoho debutů silně osobní. Citlivý přístup, dobré pozorovatelství a specifické téma dospívání druhé generace Vietnamců, které u nás nebylo zatím příliš tematizováno. Využívá osobní zkušenosti režiséra, jemuž se podařilo ji zručně a pochopitelně zprostředkovat divákům, a činí tak z filmu dílo, jenž si zaslouží pozornost. Duong a jeho tým působí ve svém prvním výraznějším a viditelnějším projektu vyspěle a určitě se vyplatí sledovat jejich další vývoj.
Bo Hai k vidění na dafilms.cz
-dubov-
Syn vietnamských přistěhovalců Dužan Duong, který se svým krátkometrážním debutem Mat goc soutěžil před třemi lety v jihlavské České Radosti se vrací k tématu dospívání a nalézání vlastní identity v autobiografickém snímku Bo Hai. Jeho protagonista Viet musí„zadara“ makat v rodinné večerce, zatímco jeho vrstevníci si od něj kupují cigára. Jako každý dospívající kluk chce Viet především chlastat pivečka a hulit brka se svými kamarády, ale když si začne uvědomovat, kolik toho jeho otec pro něj vlastně obětuje, začne uvažovat jinak.
Ačkoliv je vietnamská komunita v České republice poměrně široká, nepřekvapí zjištění, že se v české kinematografii moc neobjevuje a když už ano, tak většinou jako stereotypizující karikatury. Z těch nápaditějších titulů přichází na mysl například famácké cvičení V.I.P. / Vietnamese Important People dokumentaristy Lukáše Kokeše nebo loňský webseriál Pěstírna Andyho Fehu.
![]() |
zdroj: fb BO HAI - krátký film / short film / phim ngắn / |
Jedním z nejsilnějších prvků filmu je jeho důraz na autenticitu a zaměření na každodenní střety a stereotypy. Výmluvná je například scéna v obchodním centru, kdy je kolemjdoucí zákaznice znechucená z počtu zboží, které si Viet vkládá do nákupního košíku. Příběh se odehrává na pražské periferii. Prvoplánová panoramata s paneláky s barevnými pruhy ve filmu absentují. I přesto Duong s tímto prostředím pracuje. Skrze jednotlivé lokace lze vypozorovat o životě Vieta leccos, bez potřeby manýristicky předkládat zastupující prvky. Kamera Adama Macha (mj. Atlantida, 2003), jejíž pohyb je ve spoustě scén synchronizovaný s akcí daných scén, jako je šplhání po žebříku, couvání dodávky či chůze s babičkou je uhrančivá. V jiných záběrech zase poutají neonová světla osvětlující přítmí večerky. Kamera namířená na monitor napojený na bezpečnostní kameru důvtipně vyřešila snímání jediné akční scény filmu.
Duong společně s producentem filmu Janem Syručkem patří do kolektivu AZN kru, pod jehož hlavičkou vznikly výše zmiňovaný kraťas Mat goc sledující podobné téma ve formě návštěvy dvou dospívajících Vietnamců z Prahy do rodné země. Tvůrčí tým financoval Bo Hai třicetiminutový film z několika zdrojů. Za peníze, které obdrželi z grantu úřadu hlavního města, natočili koncept teaser, se kterým sháněli další finanční prostředky. Koproducentem filmu je i FAMU. Česká Televize a Nadační fond Film Talent Zlín jsou dalšími zdroji. I přesto se tvůrci rozhodli pro dalších finančních prostředků přes kampaň na české crowdfundingové platformě HitHit.
Bo Hai je jako mnoho debutů silně osobní. Citlivý přístup, dobré pozorovatelství a specifické téma dospívání druhé generace Vietnamců, které u nás nebylo zatím příliš tematizováno. Využívá osobní zkušenosti režiséra, jemuž se podařilo ji zručně a pochopitelně zprostředkovat divákům, a činí tak z filmu dílo, jenž si zaslouží pozornost. Duong a jeho tým působí ve svém prvním výraznějším a viditelnějším projektu vyspěle a určitě se vyplatí sledovat jejich další vývoj.
Bo Hai k vidění na dafilms.cz
-dubov-
Komentáře
Okomentovat