Vyhlížíme v tomto roce

Redakce vybrala deset českých filmů, na které se letos nejvíc těšíme. Většina má premiéru až v druhé půlce roku, takže je potřeba si hlídat data premiér, jestli se nebudou přesouvat. Taky to znamená, že většina z nich je ještě bez traileru a fotky/videa z natáčení vám sem dávat nechceme.

~ HMYZ
datum premiéry: 19. února

Každé nové dílo mizantropa Jana Švankmajera je kulturní událostí světového měřítka. Švankmajer je jedna z mála osobností české kinematografie, kterou můžeme naprosto v klidu nazvat ikonou. Jedinečný tvůrce, jehož vliv sahá daleko za rámec filmového průmyslu. Jeho nový film Hmyz, bude jeho pravděpodobně posledním celovečerním. Švankmajerovi bude letos osmdesát čtyři, příprava trvala sedm let a v nedávném rozhovoru v Lidových novinách potvrdil, že případný další projekt bude nejspíš krátkometrážní. Děj filmu se odehrává v hospodě, kde amatérští herci připravují představení podle hry bratří Čapků Ze života hmyzu. Předpokládáme, že Řehoř Samsa bude minimálně čepovat pivečka za pultem. 


~ NIC JAKO DŘÍV
datum premiéry: 22. března

Autorská dvojice Lukáš Kokeš a Klára Tasovská se svou pět let starou Pevností vyhrála v Jihlavě v rámci sekce Česká radost. Šlo o formálně progresivní dokument z prostředí neuznaného státu Podněstří, který rozhodně patří mezi ty nejpozoruhodnější české snímky z poslední doby. Nic jako dřív sleduje čtyři devatenáctileté maturanty z malého pohraničního města, jejichž životy se po střední škole rozhodně změní. Hudbu k filmu složil Ondřej Holý aka dné, držitel loňské ceny hudebních kritiků Vinyla.

~ HASTRMAN
datum premiéry: 19. dubna

Ondřej Havelka chystá svůj debutový celovečerní film. Překvapivě nejde o melodrama z období první republiky, ale o adaptaci historického románu Miloše Urbana Hastrman. Kniha zachycuje návrat šlechtice na své panství u malebné Vlhošťě. Navzdory názvu rozhodně nejde o pohádku, sám Havelka svůj film nazývá romantickým horrorem. V titulní roli se představí Karel Dobrý, který se znalcům předlohy jeví jako perfektní volba. Hastrmanovu múzu Simonu Zmrzlou doplní Jiří Lábus nebo David Novotný. Jedná se o na pohled velmi ambiciózní počin, jistou zárukou kvality by měl být kameraman Diviš Marek či producent Čestmír Kopecký. Uvidíme, co z toho nakonec vyleze.


PALACH
datum premiéry: 21.srpna

Postava Jana Palacha naposledy rozvířila filmové debaty díky minisérii HBO Hořící keř. Režisér Robert Sedláček se k tématu rozhodl přistupit odlišně a místo následků Palachova činu budeme sledovat jen jeho osud - několik posledních měsíců jeho života a jednotlivé kroky, které vedly k jeho upálení. Ve filmu si Palacha zahrál student JAMU Viktor Zavadil, jeho matku potom Zuzana Bydžovská. Film se určitě neubrání srovnávání právě s Hořícím keřem, a tak bude zajímavé sledovat jakým směrem se Sedláčkův film bude ubírat. Vzhledem k jeho předchozím filmům věnujících se české povaze, nás snad čeká film nejen historický, ale i společensky kritický.

~ CHATA NA PRODEJ
datum premiéry: srpen 2018

Po Parádně pokecal uvedou kina už druhý celovečerní film Tomáše Pavlíčka. Chata na prodej bude stejně jako v předchozím případě komedie, tentokrát ale vychází z rodinného, několika generačního prostředí. A jak je již z názvu patrné snímek se bude věnovat jednomu velmi typickému fenoménu a to chatám. Podíváme-li se na obsazení (I. Chýlková, D. Vávra,  J. Kačer, T. Voříšková) lze možná očekávat „lidovou taškařici“. Osobně spíš od Pavlíčka, kterého je velmi těžké nepotkávat v pražských kinech, očekáváme trochu podvratnou záležitost.

DOMESTIK
datum premiéry:  podzim 2018

Sedlák s Domestikem vyhrál už v roce 2015 soutěž nerealizovaných scénářů na festivalu ve Varech, natáčet se však začalo až loni na podzim. Film vypráví o cyklistovi na konci kariéry a jeho ženě toužící po nejzdravějším těle. Jakkoliv by výraz komorní drama na film patřičně seděl, označování za civilizační horror diváky lépe připraví na to, co ve filmu uvidí. V hlavních rolích se objevuje Jiří Konvalinka a Tereza Hofová, tedy ne neznámé tváře, ale i pro pravidelného diváka televize neokoukaní herci. Zvědavost vyvolává i Dušan Husár za kamerou, pro kterého jde stejně jako u Sedláka o hraný celovečerní debut.

~ TOMAN
datum premiéry: 4.října

Ondřej Trojan představí své historické drama o kontroverzní postavě rozvědčíka Zdeňka Tomana. Film by se měl snažit co nejvěrněji rekonstruovat dobové události mezi lety 1945-1948, kdy Toman úspěšně manipuloval lidmi, obchodoval s čím se dalo, pomáhal přeživším Židům odejít přes ČSSR do Palestiny a zasadil se také o komunistický puč. Byl šedou eminencí, která úspěšně tahala za nitky v politice a ovlivnila tak běh mnoha významných událostí. V roli Tomana Jiří Macháček.

~ ZLATÝ PODRAZ
datum premiéry: 25.října

Dobový snímek z basketbalového prostředí je pro českou kotlinu poměrně neokoukaným námětem. Film se natáčí na motivy knihy Nebáli se své odvahy od Jiřího Závozdy a Jakuba Bažanta, režie se ujal Radim Špaček a za kamerou Vladimír Smutný. Na pozadí kulminujícího politického dění v roce 1946, budeme sledovat ne příliš známy příběh o cestě českých basketbalistů za vítězstvím na Mistrovství Evropy v Ženevě, vedlejší linkou samozřejmě příběh o lásce, které politická situace příliš nepřeje. V hlavních rolích se představí Filip Březina, Ondřej Malý a trenéra národního týmu ztvární Stanislav Majer.

~ VŠECHNO BUDE
datum premiéry je zatím neznámé

Omerzuovu novinku bylo zatím možné zaznamenat pod několika názvy – Kavky na cestě, Zigi zigi bom! a teď jako Všechno bude. Režisér ji označil za coming of age road movie. Takže za nás očekávání velký. Obzvlášť když v samotném způsobu vyprávění „je něco rašómonovského“. To by za sebou jeden nemusel mít ani Rodinný film a Příliš mladou noc, aby nezpůsobila tato slova ve fanouškovi českých filmů neobvyklé chvění. Film byl očekáván už v minulém roce, tak snad to dopadne letos.

~ KOMUNISMUS
datum premiéry je zatím neznámé

Dalším ikonickým solitérem české kinematografie, který letos uvede svůj nový a pravděpodobně poslední opus je Karel Vachek. Část svého rozpracovaného Komunismu představil návštěvníkům Jihlavského festivalu loni v říjnu. Vachek rozhodně neslevil ze své nekompromisní esejistické formy. Prezentovaná verze čítala stopáž skoro čtyř hodin, což nikoho, kdo je již obeznámen s porevoluční Vachkovou tvorbou, nepřekvapí.






                

Komentáře