Výběr čtení. Petr Dvořák & ČT; Atlantida, 2003; Švankmajer; Hvězdná pěchota; filmová kritika.
~ "Podívejte se na středoevropský kontext − na to, jak se proměnila veřejná služba v sousedních zemích, kde se přednedávnem také změnila politická situace. Například v Polsku se po nástupu nové vlády stala velmi rychle z veřejnoprávní televize de facto televize vládní. A to na základě toho, že došlo nejdřív ke změně kontrolních orgánů a potom managementu. Pak odešly desítky respektovaných novinářů a televize za několik měsíců ztratila důvěryhodnost a relevanci. A nakonec také sledovanost, protože diváci ji přestali brát jako spolehlivý zdroj informací."
Petr Dvořák o současném stavu České televize v rozhovoru pro ihned.cz.
~ "Od chvíle, kdy jsme se rozhodli film natočit, jsme každé tři čtyři měsíce jezdili na Ukrajinu a snažili se o průzkum terénu. Nebylo to vždy snadné, protože naše téma tam není zrovna oblíbené. Ale strašně nám to pomohlo. Šlo nám hlavně o odpozorování prostředí, kde se příběh odehrává, nasávali jsme atmosféru. Scénář je napůl fiktivní, ale od stolu by psát nešel. Ústřední téma je bohužel reálné, inspiruje se skutečností, postavy jsou ale vymyšlené."
Režiséra Atlantidy, 2003, uvedené v Cannes a vítězi Národní soutěže na Festivalu krátkých filmů Praha, Michala Blaška vyzpovídal Tomáš Stejskal.
~ "V předmluvě si kladu tutéž řečnickou otázku. A odpovídám si: „Já nevím, psal jsem scénář tak, jak to ze mne lezlo, na jeden zátah, jako se píší automatické texty. Bez morální a racionální kontroly. Jedině tak se vyhnete mesianistickému pokušení velkých umělců lidstvo vychovávat, vylepšovat, varovat, zušlechťovat. Nejde to. Přečtěte si Freuda. Jediná adekvátní odpověď na surovost života je cynismus fantazie, jak by řekl jeden český prokletý básník."
Jan Švankmajer o Hmyzu, Alence, nápadech a surrealismu v Lidovkách.
~ "I borrowed from the films of Leni Riefenstahl to show that these soldiers were like something out of Nazi propaganda. I even put one in an SS uniform. But no one noticed."
Paul Verhoeven a herečka Denise Richards se v The Guardian vrací k Hvězdné pěchotě.
~ "Filmová kritika je v (setrvalé) krizi. Tradiční média – a v jejich rámci především filmoví kritici a další členové kulturních rubrik, dnes už spíše externí přispěvatelé – oslabují. Za recenzi jsou dnes mj. pod vlivem internetových uživatelských recenzí spotřebního zboží považovány i komentáře fanoušků na internetových databázích."
Český rozhlas Vltava o filmové kritice s Ondřejem Pavlíkem a o videoesejích s Tomem Brownem z katedry filmových studií na King's College v Londýně.
Komentáře
Okomentovat